reklama

Verejné prejednávanie projektu golfového centra

Prednedávnom som písala o tom, že existuje na papieri rozpracovaný zámer projektu Golfové centrum Žiarska dolina. Verejnosť sa môže k zámeru vyjadriť podľa zákona do 30 dní od zverejnenia Správy o hodnotení alebo záverečného zhrnutia (a potom na verejnom prejednávaní).Inak príslušný orgán nemusí brať pripomienky, sťažnosti, podnety na vedomie. Nešla som nahliadnuť do záverečného zhrnutia. Čítala som celú Správu. Ale keďže som nevedela, či moje pripomienky niekto bral do úvahy, musela som sa ísť vyjadriť na verejné prejednávanie tohto projektu, 9.1.2012 v obci Žiar.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Príslušný orgán, ktorému sa môže v akejkoľvek forme poslať podnet v danej veci, je Ministerstvo životného prostredia, Krajský úrad životného prostredia (KÚŽP) a Obvodný úrad životného prostredia. Keď mi jeden z nich neodpísal, že registruje moju správu, ktorá je oficiálne podanou správou podľa zákona, tak som rovno napísala aj ďalším dvom, nech sa potešia. Odpoveď mi neprišla ani od jedného subjektu, zato mi písala „obecžiar", že som napísala KÚŽP a OÚŽP o tom, že všeobecné záverečné zhrnutie k tomuto projektu nie je zverejnené na internetovej stránke obce v časti „úradná tabuľa". Cítila som sa skoro ako taký malý donášač. Pán starosta ma v maily ďalej ubezpečil, že v prípade záujmu môžem ísť na obecný úrad do všeobecného záverečného zhrnutia nahliadnuť osobne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nešla som si pozrieť záverečné zhrnutie. Čítala som celú Správu. Iba ma zaujímalo, prečo nebola informácia o ňom na internete... A keďže som nevedela, či moje pripomienky niekto bral do úvahy, musela som sa ísť vyjadriť na verejné prejednávanie tohto projektu, 9.1.2012 v obci Žiar.

Na verejnom prejednávaní projektu Golfové centrum Žiarska dolina nebol okrem pána starostu obce Žiar, spracovateľa dokumentácie, investorov, odborníka, ktorý bol poverený monitoringom ekosystémov a druhov TANAP-om a zapisovateľa nikto kompetentný. Nikto z MŽP, nikto z KÚŽP, nikto zo Správy TANAP-u atď. Z radov verejnosti sa dostavilo dosť ľudí. Tábor zastávajúci názor pána urbárnika, že golfové centrum je dar od boha, zeme, vesmíru na strane jednej a druhá strana, ktorá vidí viac negatív tohto projektu ako pozitív.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prejednávanie malo celkom kultúrny priebeh. Keby to počul niekto z Bratislavy, možno sa ohradí. Liptovské srdečné spojenia a prvky ľudovej slovesnosti ako„bou som", a výkriky„Janko, no veď povedz...!" boli opakovanými vložkami živej diskusie.

Vekový priemer obyčajného ľudu a jeho zástupcov bol asi 50 rokov. Keby som tam nebola ja a asi ešte nejaký dvaja traja 30 roční ľudia, bolo by to ako posedenie pri jedličke pre starých rodičov. Bola som ale príjemne prekvapená, že starším ľuďom to nie je jedno. Či už išli lobovať za, alebo proti. Svojou prítomnosťou povedali, že budúcnosť obce Žiar, cestovného ruchu Liptovského regiónu alebo budúcnosť Tatier ich zaujíma a prišli sa pozrieť, či ju verejné prejednávanie niekam viditeľne posunie alebo nie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A kde ostala mladá generácia, ktorú mnohí kritizujú, že je oveľa hlúpejšia ako tie predchádzajúce, nič ju nezaujíma, a o ktorej niektorí iní zase hovoria, že je drzejšia, správne drzá, pozná svoje práva a vie ich využiť? Neviem. Na mieste, kde sa prejednávalo, či sa do Žiarskej doliny bude v budúcnosti chodiť cez golfové ihrisko, ale nebola.

Ako som predstavila v minulom článku projekt, tak predstavím základné myšlienky verejného prejednávania.

1. Existencia chránených území a území európskeho významu nie je dôležitá. Nebola ani hodnotená ako hlavné negatívum projektu. Po mojej pripomienke sa uznalo, že nie je pravdou, čo sa hovorí v Správe o hodnotení, že celé územie 67 ha, kde má stáť golfové centrum, je v II. stupni ochrany podľa slovenskej legislatívy, ale že malá časť je v III. stupni ochrany ( a zaberá územia európskeho významu.). Záver: Slečna, Územie európskeho významu Tatry (ÚEV) tvorí obrovskú plochu a toto je len taký nejaký malý výbežok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale, naozaj? A Európska Únia sa na to pozerá ako? Je spokojná? Či ideme vykynožiť všetky predmety ochrany, ktoré sa tam nachádzajú, aby sme toto ÚEV mohli zrušiť a Európa je preč z hry?

2. To, že v Správe chýbajú dôležité informácie o spotrebe vody (resp. sú uvádzané chybné a z odborných rozborov vychádza, že pokrytie vodnými zdrojmi je deficitné, čo sa ale neuvádza v texte samotnej Správy), o spotrebe energie, o výstavbe hotelov atď. je ževraj bežný postup. Záver: Áno, v závere Správy sa hovorí, že sa v nej nachádza pár nepresností a chýbajúce údaje a v tejto chvíli k tomu niet viac čo povedať.

3 .Vedľa golfového ihriska bude postavené aj basketbalové ihrisko. Toto som si ale nezapamätala preto, lebo zbožňujem basketbal, ale preto, lebo väčší nezmysel, ako to, že by niekto išiel hrať basketbal špeciálne do ochranného pásma národného parku, som už dávno nepočula.

4.Pán investor v područí Západných Tatier vyrastal a veľmi blízky mu je stále tento kraj. Mrzí ho, ak si niekto myslí, že ho chce sprzniť ..Ja osobne nerozumiem, ako môže niekto povedať, že ľúbi Tatry a pritom chce postaviť v nezastavanej časti katastráleho územia obce (jedna varianta zasahovala z malej časti do nezastaviteľnej časti obce), v podhorí Tatier, zasahujúc do ÚEV golfové ihrisko, hotel, 22 (myslím) apartmánových domov, tenisové a basketbalové a ešte neviem aké ihrisko.

5.Protichodné informácie na tému „oplotenie alebo nie" uvedené v Správe sú v poriadku. Jeden zainteresovaný pán povedal „áno, je to nepresné, ale bude to oplotené, aby sa zamedzil prístup zveri" a druhý zainteresovaný pán uviedol vzápätí „je tam strmý zráz, tade by nikto nešiel, nebude to oplotené." No Nikto možno nie, ale Niečo možno áno...Záverom: Nedozvedeli sme sa, či to bude oplotené, alebo nie a čo je horšie, stále nám ostali dve protichodné riešenia veci- ktoré sa teda budú realizovať asi oba, ak sa bude realizovať..

6. Golfové centrá sú proste IN! Vtipné bolo, keď sa niekto živelne ohradil, že Golfové centrum v Žiari nie je vhodné, a niekto z kompetentných povedal niečo v zmysle: A v Tatranskej Lomnici majú a ako si ho pochvaľujú! Projekt golfového centra ide podať aj Liptovský Ján a Liptovský Hrádok (v spolupráci- tak nejako to vyznelo).

No to je výborné! Podľa mňa by si mala každá liptovská obec postaviť jedno golfové ihrisko. Inak je celá Liptovská kotlina stratená.

7. Viacerí ľudia, ktorí sa vyjadrili, hovorili o zámere „Golfové ihrisko Žiarska dolina." Všetci sa opravili, ale bolo to vidieť- Golfové ihrisko sa prejednávalo, ubytovacie a iné objekty a ich vplyvy boli v podstate ignorované..Ako v celej Správe Golfové centrum Žiarska dolina..

Pri prejednávaní projektov je často veľkým problémom to, že verejnosť má výhrady voči všetkému a všade. Je to uvádzané ako viaceré syndrómy:

BANANA syndróm : Build absolutely nothing anywhere near anyone.(„nestavať vôbec nič nikde v blízkosti nikoho")

NOPE:Not On Planet Earth („Na planéte Zem nie")

Miernejší je syndróm:

NIMBY: Not In My Backyard („Nie na mojom dvore"). S ním sa ale tiež nedostaneme nikde, keď majú takýto postoj všetci.

Nie vždy je ale nulová varianta (zámer neprejde) o zabrzdenosti regiónu a o skeptických ľuďoch, ktorí proste nikomu neveria a z golfového centra môže byť razom atómová elektráreň. Keď sú takým dvorom Západné Tatry, kľudne môžem mať syndróm NIMBY napísaný v súvislosti s golfovým centrom aj vo svojej zdravotnej dokumentácii. Tatry aj tak lepšie vidno z iných lokalít, ak teda ide aj o výhľad.. V Žiari vadia vo výhľade na Tatry samotné Tatry a stromy Tatier.... Z takej revitalizovanej uzavretej skládky vo Veternej Porube by to bol ale šmak=).

Edita Vyšná

Edita Vyšná

Bloger 
  • Počet článkov:  143
  •  | 
  • Páči sa:  0x

rada píšem.. o veciach, ktoré ma zaujali, oslovili, nahnevali. neznamená to, že to bude niekto ďalší považovať za hodné opisu;) ..na nič nekandidujem, iba by som bola ozaj rada, aby tí, ktorí kandidujú a budú zvolení, získali daný post pre to, lebo to nie sú zlodeji a skorumpované indivíduá, a nie pre to, lebo nimi sú a klamú až moc dobre.preto niektoré tak ladené články. Zoznam autorových rubrík:  envirorozjímanieUSAšportBruselSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu