reklama

Ako som rozmyslala ako svedok

Svedectvo v problematike trestneho cinu je velmi vyznamna vec. Po predvcerajsej skusenosti vidim, ze mnohokrat vlastne nema nijaku vypovednu hodnotu a pripadu moze len pritazit. A hlavne cloveku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Kazdy dolar sa mi zide. A zide sa mi teda aj 20 dolarov. O takej odmene za podstupenie psychologickeho kriminologickeho vyskumu hovoril inzerat na internete. Podmienky zucastnenia nelimitovali inych ako americkych obcanov, iba anglicky nehovoriacich ludi. Hlasim sa!

O co islo.

Pozrela som si video, v ktorom doslo ku kradezi. Zisla som sa potom so svojou dvojicou v malej miestnosti. Pani predstavovala cloveka z oddelenia, ktory ma k dispozicii fotky tvari ludi, ktori su podozrivi zo spachania tohto trestneho cinu. V praxi sa niekedy vie, ktory clovek by to teoreticky "mal byt", a proti ktoremu su ine dokazy, niekedy nie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pani dobrovolnicka to mala nacvicene velmi profesionalne:"Mate k dispozicii fotky siestich ludi. Dobre si ich prezrite. Ani jedna z fotiek nemusi predstavovat cloveka, ktory spachal trestny cin. Pachatel mohol zmenit uces, sosovky, crty tvare, mohol pribrat ci schudnut. Prezerajte dokladne a vyradujte ludi, ktori vam nesedia ako pachatelia. Ak niekoho oznacite ako pachatela, vyjadrite sa tiez, na kolko percent ste si ista...... Dost dlho pozerate na toho isteho mladeho muza...Nechcete prejst na ostatnych?"

Vyradila som fotografie piatich mladych muzov. Jeden mi ostal. Oznacila som ho ako pachatela.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nasledne som vyplnila dotaznik. Este som nechcela odist, zaujimala som sa, ako to je v USA a co sa tymto vyskumom vlastne sleduje.

"Chceme dokazat, ze zaujatost administratora moze za mreze posadit nevinnych ludi. Take tie nevinne otazky cloveka "a ste is isty? A co napriklad tento?" mozu niekomu znicit zivot. Vlastne to moze ale aj spravit takzvany svedok. "

Neviem, ci ludia dostavaju pri skutocnom svedectve pokyn "a povedzte aj na kolko percent ste si ista." V dotazniku sa vyskytla okrem inych aj otazka:" Isli by ste svedcit proti muzovi, ktoreho ste oznacili?" a "Ako velmi ste presvedcena, ze vase pozorovacie schopnosti prispeli k vyrieseniu trestneho cinu?" Odpovede NIE a 3 (z desiatich moznych).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ja som vtedy, ked ostala jedna jedina fotografia, aj ked som si nebola ista, oznacila cloveka. Vedela som, ze ani jedna z fotiek nemusi predstavovat kriminalnika. Som dobry clovek. Som mudry clovek.A aj tak som oznacila jedneho z muzov.

Asistentka sa rozhovorila o tom, ako ludia obcas vykriknu aj v tomto vyskume po dvoch sekundach cislo fotky a "to je on, to je on! urcite!".. Naozajstny pachatel sa medzi fotkami v tomto vyskume nikdy nenachadza. Ludia nepredstieraju pasivnu znalost, netreba im ist na to vyradovacou technikou, vykriknu, ako keby popri nich teraz presiel...A on tam nie je...

Chcela som si ulavit svojmu svedomiu, a tak som povedala "Jasne, ja som ale napriklad v dotazniku zaskrtla, ze by som proti tomu cloveku svedcit nesla, lebo som si nebola ista. A aj to, ze si nemyslim, ze som si ho vlastne poriadne vsimla."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Skutocne? Naco ste teda vobec niekoho oznacili?"

"Ja....ja...Neviem...Ja fakt neviem." Povedala som prekvapene nahlas.

Kolko je takych ludi, ktori si nie su isti, ale v domneni, ze pomozu vyriesit trestny cin a posunu patranie dalej, niekoho oznacia? Kolko je takych ludi napr. v USA, ktori sedeli 20 rokov, lebo niekto si bol isty alebo svoju neistotu nepovazoval za prekazku na niekoho ukazat?

"Dost vela. Vdaka technikam vyuzivajucim vzorky DNA sa v sucasnosti mnohi z tych, ktori zacali sediet v 80tych a 90tych rokoch, dostava von."

"A to len tak? Nijake kompenzacie?"

"Niektori dostavaju 5000 USD za kazdy rok, co museli sediet."

Nevedela som, preco som oznacila pachatela...Ked som o tom rozmyslala, tak mi napadlo, ze je to mozno vdaka testom, ktore sa robia aj v skole. "Radsej nieco vyznacte, za to sa body nestracaju. Len mozte ziskat"....A za aktivitu na prednaskach "No ved, skuste niekto nieco. Hocico." Aktivita sa ceni. V domnienke, ze sme sa niecoho aktivne zucastnili, urobime kludne chybu.

Bola to aj moja hlupost, ze som to aplikovala v tomto pripade. A ako som pocula, stava sa to velmi casto. Aj "naostro". Urobila by som to v existujucom pripade tresnteho cinu? Neviem. Odchadzala som z pocitom, ze sa da niekomu, nechcene, velmi lahko znicit zivot.

Edita Vyšná

Edita Vyšná

Bloger 
  • Počet článkov:  143
  •  | 
  • Páči sa:  0x

rada píšem.. o veciach, ktoré ma zaujali, oslovili, nahnevali. neznamená to, že to bude niekto ďalší považovať za hodné opisu;) ..na nič nekandidujem, iba by som bola ozaj rada, aby tí, ktorí kandidujú a budú zvolení, získali daný post pre to, lebo to nie sú zlodeji a skorumpované indivíduá, a nie pre to, lebo nimi sú a klamú až moc dobre.preto niektoré tak ladené články. Zoznam autorových rubrík:  envirorozjímanieUSAšportBruselSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu